Management Functions
External Awareness : Keeping up to date with key agency policies and priorities, and or external issues and trends ... likely to affect the work unit
Interpretation : Keeping subordinates informed about key ... policies, priorities, issues, and trends
Representation : Presenting, explaining, selling, and defensing the work unit's activities to the supervisor ... and persons outside of the agency
Coordination : Liaison functions and integrating work unit activities with .. other organizations
Work unit planning : Developing and deciding upon longer term goals, objectives and priorities .. and among alternative courses of action
Work unit guidance : Converting plans to action by setting short therm objectives, and priorities and ... deciding among alternative courses of action
Budgeting : Preparing, justifying and or administering the work unit's budgets
materials resources Administration : Assuring the availability of adequate supplies, equipment, facilities, overseeing procurement, contracting
Personnel management : using personel management system components (e.g., requirement, selection, promotion, performance appraisal)
Supervision : Providing day-by-day guidance and oversight of subordinates
Work unit monitoring : Keeping up to date on the overall status of activities in the work unit, idetinfying the problem areas, taking corrective actions.
Program evaluation : Critically assesing the degree to which program / project goals are achieved ... and identifying means for improving performance
Fungsi Fungsi Manajemen :
Kesadaran Eksternal : Tetap up to date dengan kebijakan dan prioritas lembaga utama, dan atau isu dan tren eksternal ... kemungkinan akan mempengaruhi unit kerja
Interpretasi : Menjaga agar bawahan mendapat informasi tentang kebijakan, prioritas, masalah, dan tren kunci
Representasi : Mempresentasikan, menjelaskan, menjual, dan mempertahankan kegiatan unit kerja kepada atasan... dan orang di luar instansi
Koordinasi : Menghubungkan fungsi dan mengintegrasikan kegiatan unit kerja dengan .. organisasi lain
Perencanaan unit kerja: Mengembangkan dan memutuskan tujuan jangka panjang, sasaran dan prioritas .. dan di antara alternatif tindakan
Panduan unit kerja : Mengubah rencana menjadi tindakan dengan menetapkan tujuan jangka pendek, dan prioritas dan ... memutuskan di antara alternatif tindakan
Penganggaran : Mempersiapkan, membenarkan dan atau mengelola anggaran unit kerja
sumber daya bahan Administrasi : Menjamin ketersediaan pasokan yang memadai, peralatan, fasilitas, mengawasi pengadaan, kontrak
Manajemen personalia: menggunakan komponen sistem manajemen personalia (misalnya, persyaratan, seleksi, promosi, penilaian kinerja)
Pengawasan : Memberikan bimbingan sehari-hari dan pengawasan bawahan
Pemantauan unit kerja : Memperbarui status keseluruhan kegiatan di unit kerja, mengidentifikasi area masalah, mengambil tindakan korektif.
Evaluasi program : Menilai secara kritis sejauh mana tujuan program / proyek tercapai ... dan mengidentifikasi cara untuk meningkatkan kinerja
Management's Effectiveness
Management's Effectiveness : Broad Perspective : Broad, long term view, balancing short and long-term consideration
Strategic view : Collecting/ assesing/analyzing information, diagnosis; anitisipating; judgment
Enviromental sensitivity : "Turned into" agency and its environment, awareness of importance of non techical factors
Leadership : Individual; group; willingness to lead and manage; and accept responsibility
Flexibility : Openness to new information; behavioral flexibility; tolerance for stress /ambiguity / change/ innovativeness
Acttion oriented : independence, proactivity, calculated risk-taking, problem solving, decisiveness,
Result focus : Concern with goal achievement, follow trough, tenacity,
Communication : Speaking, writing, listening
Interpersonal sensitivity : Self knowledge and awareness of impact on others, negotiation, conflict resolution, persuation
Technical competence : Spesialized expertise,(e.g. enginering, phisical science, law, acoounting, social scene)
Efektivitas Manajemen
Efektivitas Manajemen : Perspektif Luas : Pandangan luas, jangka panjang, menyeimbangkan pertimbangan jangka pendek dan jangka panjang
Pandangan strategis : Mengumpulkan/ menilai/ menganalisis informasi, diagnosis; antisipasi; pertimbangan
Kepekaan lingkungan : “Berubah menjadi” badan dan lingkungannya, kesadaran akan pentingnya faktor nonteknis
Kepemimpinan : Individu; kelompok; kemauan untuk memimpin dan mengelola; dan menerima tanggung jawab
Fleksibilitas : Keterbukaan terhadap informasi baru; fleksibilitas perilaku; toleransi terhadap tekanan/ambiguitas/perubahan/inovasi
Berorientasi tindakan: kemandirian, proaktif, pengambilan risiko yang diperhitungkan, pemecahan masalah, ketegasan,
Hasil fokus : Kepedulian dengan pencapaian tujuan, mengikuti melalui, keuletan,
Komunikasi : Berbicara, menulis, mendengarkan
Sensitivitas interpersonal: Pengetahuan diri dan kesadaran akan dampak pada orang lain, negosiasi, resolusi konflik, persuasi
Kompetensi teknis : Keahlian khusus, (mis. mesin, ilmu fisika, hukum, akuntansi, panggung sosial)