Senin, 29 Mei 2023

Toolkit kepempinan (Leadership) : Daftar umum kemampuan eksekutif

General checklist of executive abilities

Decision making abilities : 
1. Ability to anticipate how people will react to decisions and proposals 
2. Ability to absorb new data and concepts quickly 
3. Recognize need to first get the facts before making a decision
4. Ability to make decisions on the organization of the unit which promotes coordination and efficiency
5. Willingness to changes the program and methods in order to keep up with current needs and developments 
6. Ability to make decisions on techincal problems which keep in mind the latest
7. Ability to take a broad-gauged approach to problems
8. Ability to spot the key parts of complex problems- not get lost on minor points
9. Effectiveness in thinking of new approaches to problems


Kemampuan membuat keputusan :
1. Kemampuan mengantisipasi bagaimana orang akan bereaksi terhadap keputusan dan usulan 
2. Kemampuan menyerap data dan konsep baru dengan cepat
3. Kenali perlu mendapatkan fakta terlebih dahulu sebelum mengambil keputusan
4. Kemampuan untuk membuat keputusan tentang organisasi unit yang mempromosikan koordinasi dan efisiensi
5. Kemauan untuk mengubah program dan metode agar sesuai dengan kebutuhan dan perkembangan terkini
6. Kemampuan untuk mengambil keputusan atas masalah teknis yang selalu diingat terkini
7. Kemampuan untuk mengambil pendekatan yang luas terhadap masalah
8. Kemampuan untuk melihat bagian-bagian penting dari masalah yang kompleks- tidak tersesat pada poin-poin kecil
9. Efektivitas dalam memikirkan pendekatan baru terhadap masalah

Personal Characteristics
1. Objectivity in considering divergent and new points of view
2. Flexibility in the approach to problems
3. Reliability - you can depend on what he or she says
4. Willingness to accept responsibility; doesn't pass the buck
5. Ability to adjust easily to new situations, problems, and methods 
6. Ability to keep his or her head in an emergency
7. Willingness to work to fix things that go wrong instead of making excuses
8.Willingness to give an honest report on a problem even if it would hurt him or her personally

1. Objektivitas dalam mempertimbangkan sudut pandang yang berbeda dan baru
2. Fleksibilitas dalam pendekatan terhadap masalah
3. Keandalan—Anda dapat bergantung pada apa yang dia katakan
4. Kesediaan menerima tanggung jawab; tidak lulus uang
5. Kemampuan menyesuaikan diri dengan mudah terhadap situasi, masalah, dan metode baru
6. Kemampuan untuk menjaga kepalanya dalam keadaan darurat
7. Kesediaan untuk bekerja memperbaiki hal-hal yang salah alih-alih membuat alasan
8.Kemauan untuk memberikan laporan yang jujur tentang suatu masalah meskipun hal itu akan merugikan dirinya secara pribadi

Kamis, 18 Mei 2023

Toolkit kepemimpinan (Leadership) : Daftar umum kualifikasi eksekutif

General Checklist of executive qualification

Effectiveness with people :

  • Ability to represent the organization effectively at all times
  • Ability to gain the confidence of superiors
  • Ability to handle human relations problems so that morale and productivity are improved
  • Ability to assign employees to jobs so that optimal utilization of employee ablilities results
  • Willingness to accept subordinates who are not "yes men"
  • Ablility to get the full cooperation of other units
  • Ability to deal efectively, even with people who art in opposition. ability to get people who work for him or her to want to do their best

Efektivitas dengan orang:

Kemampuan untuk mewakili organisasi secara efektif setiap saat
Kemampuan untuk mendapatkan kepercayaan dari atasan
Kemampuan untuk menangani masalah hubungan manusia sehingga moral dan produktivitas meningkat
Kemampuan untuk menugaskan karyawan ke pekerjaan sehingga pemanfaatan hasil kemampuan karyawan secara optimal
Kesediaan menerima bawahan yang bukan “ya laki-laki”
Kemampuan untuk mendapatkan kerjasama penuh dari unit lain
Kemampuan untuk berurusan secara efektif, bahkan dengan orang-orang yang menentang.
kemampuan untuk membuat orang yang bekerja untuknya ingin melakukan yang terbaik

General Executive abilities 
1. Ability to delegate effectively 
2. Effectiveness in checking of result
3. Ability to set priorities effectively
4. Ability to use manpower effectively
5. Willingness to corect situations when they need improvement and not wait for emergency
6. Ability to Plan carefuly
7. Ability to handle effectively the administrative details of day to day operation
8. Effectiveness in presenting budget request for the unit
9. Ability to select highly capable subordinates
10. Ability to relate individual's work to the work of the whole organization
11. Ability to take into account the public relations implication of individual actions
12. Ability to handle many different problems at the same time
13. Ability to work effectively under frustasing conditions
14. Ability to properly balance interest in details and in broad problems

General Executive abilities 
1. Ability to delegate effectively 
2. Effectiveness in checking of result
3. Ability to set priorities effectively
4. Ability to use manpower effectively
5. Willingness to corect situations when they need improvement and not wait for emergency
6. Ability to Plan carefuly
7. Ability to handle effectively the administrative details of day to day operation
8. Effectiveness in presenting budget request for the unit
9. Ability to select highly capable subordinates
10. Ability to relate individual's work to the work of the whole organization
11. Ability to take into account the public relations implication of individual actions
12. Ability to handle many different problems at the same time
13. Ability to work effectively under frustasing conditions
14. Ability to properly balance interest in details and in broad problems

Kemampuan Eksekutif Umum
1. Kemampuan untuk mendelegasikan secara efektif
2. Efektivitas dalam pemeriksaan hasil
3. Kemampuan untuk menetapkan prioritas secara efektif
4. Kemampuan menggunakan tenaga kerja secara efektif
5. Kesediaan untuk mengoreksi situasi ketika membutuhkan perbaikan dan tidak menunggu keadaan darurat
6. Kemampuan untuk Merencanakan dengan hati-hati
7. Kemampuan untuk menangani rincian administrasi operasi sehari-hari secara efektif
8. Efektifitas penyampaian permintaan anggaran untuk unit
9. Kemampuan untuk memilih bawahan yang berkemampuan tinggi
10. Kemampuan untuk menghubungkan pekerjaan individu dengan pekerjaan seluruh organisasi
11. Kemampuan untuk mempertimbangkan implikasi PR dari tindakan individu
12. Kemampuan untuk menangani banyak masalah yang berbeda pada waktu yang bersamaan
13. Kemampuan untuk bekerja secara efektif dalam kondisi yang membuat frustrasi
14. Kemampuan untuk menyeimbangkan minat dengan baik pada detail dan masalah yang luas




Minggu, 10 April 2022

Simple Present tense Part 10

 

PRACTICE

Complete the exercises.

Put the words in the correct order to make sentences.

Letakkan kata-kata dalam urutan yang benar untuk membuat kalimat.

 

thinks / about / He / Linda / every day He thinks about linda everyday

sometimes / Mr. and Mrs. Lee / visit / We we sometimes visit Mr and Mrs Lee

my parents / don’t call / I / every day I don’t call my parents every day

her sister / Kate / loves kat loves her sister

Fiona and Ken / He / sees / at work He sees Fiona and Ken at work

music / doesn’t / listen to / He / every night He doesn’t listen to music every day

my bike / I / ride / weekends / on I ride my bike on weekends

like / doesn’t / his job / He he doesn’t like his job

 

Kelly likes her job a lot.

The company pays Kelly a lot of money.

Tim sells balls at a golf course.

Tim doesn’t wear scuba gear.

An alligator lives in the lake.

Max and Jackson live in South Africa

Max and Jackson kill crocodiles.

Max and Jackson are very careful.

 

 

11 READ & SPEAK. Work with a partner. Read about one of the people below. Then close your book. Tell your partner about the person from your paragraph. Use the -s form of the simple present and object pronouns.

 

11 BACA & BICARA. Bekerja dengan pasangan. Baca tentang salah satu orang di bawah ini. Kemudian tutup buku Anda. Beritahu pasangan Anda tentang orang dari paragraf Anda. Gunakan bentuk -s dari simple present dan kata ganti objek.

 

Student A: His name is Dan. He loves dogs and they love him.

My name is Dan. I love dogs and they love me. I’m a professional dog walker. People pay me, and I take their dogs for walks. Sometimes I take the dogs to the park and run with them. The dogs are very fast, so it’s good exercise for me. I have an unusual job, but I love it.

Nama saya Dan. Saya suka anjing dan mereka mencintai saya. Saya seorang pejalan kaki anjing profesional. Orang-orang membayar saya, dan saya mengajak anjing mereka jalan-jalan. Kadang-kadang saya membawa anjing-anjing itu ke taman dan berlari bersama mereka. Anjing-anjingnya sangat cepat, jadi ini latihan yang bagus untuk saya. Saya memiliki pekerjaan yang tidak biasa, tetapi saya menyukainya.

 

My name is Clara. I’m a bus driver. I drive a school bus. I take children to school in the morning and take them home in the afternoon. They say hello to me every morning, and sometimes they bring cookies or flowers. I love children, so it’s a good job for me.

Nama saya Clara. Saya seorang sopir bus. Saya mengendarai bus sekolah. Saya mengantar anak-anak ke sekolah di pagi hari dan mengantar mereka pulang pada sore hari. Mereka menyapa saya setiap pagi, dan terkadang mereka membawa kue atau bunga. Saya suka anak-anak, jadi ini pekerjaan yang bagus untuk saya.

 

12 APPLY.(berlaku)

My name is Adi. I’am an office worker. I,am in the Logistic department.i’am responsible for the logitics operational process in my company. Sometimes I have to come home late to finish my work. For me my job is quite challenging

 

LESSON 4 PELAJARAN 4

Imperatives

 

EXPLORE Mengexplorasi

 

LEARN Mempelajari

 

3.9 Imperatives: Affirmative

 

Base Form of Verb Bentuk Dasar Kata Kerja

 

Be on time for the meeting

Close the door

Open your book

 

1. Use imperatives to give: Gunakan perintah untuk memberi

Commands -> Sit Down

Instruction -> Complete each sentence

Direction -> Turn left

Warning -> Be careful

Advice -> Try again

 

2.Use the base form of th verb for imperative Gunakan bentuk dasar dari kata kerja th untuk imperative

Write you name and address

Do your homework

 

3. You is the subject of imperatives, but it is not common to write or say you.

Anda adalah subjek imperatif, tetapi tidak umum untuk menulis atau mengatakan Anda.

Open your books.

Call Margaret.

 

1.     To be polite, use please with imperatives. Untuk bersikap sopan, gunakan please dengan imperatif.

please take your shoes off.

Take your shoes off, please.

 

 

4 Underline the imperatives.( Garis bawahi perintah.)

 

1.       Try to meet people at game companies. Cobalah untuk bertemu orang-orang di perusahaan game.

2.       Ask people at game companies about their jobs. Tanyakan orang-orang di perusahaan game tentang pekerjaan mereka.

3.       Please tell me the truth. Do you really like your job? Mohon katakana sejujurnya. Apakah anda benar – benar menyukai pekerjaan anda

4.       Bob, please call me when you get this message. Bob, tolong hubungi saya jika Anda menerima pesan ini.

5.       Read the directions. Baca petunjuknya

6.       It’s hot in here. Please open the window. Panas disini, Tolong buka jendelanya

7.       Turn right on Elm Street. Belok kanan di jalan elm street

8.       Please pass your papers to the center of the room. Tolong berikan surat surat anda ke tengah ruangan

 

 

5 Write an imperative for each situation. Use verbs from the box.

 

ask be eat give go stay study wear minta makan beri pergi tinggal belajar pakai

 

A: I have a test tomorrow. I’m not a good student. B: Study hard. I have a test tomorrow I’m not a good student. Belajar dengan giat.

A: I have a big meeting tomorrow. It’s midnight now. B:be to sleep.

A: I’m often late to class. I have a test tomorrow. B: go on time.

A: I eat junk food every day. B:eat healthy food.

A: I have a cold. I also need to go shopping. B:stay home.

A: That old woman doesn’t have a seat. B: Please give her your seat.

A: Look at all that snow outside.wear your boots.

A: I don’t understand the assignment. B: ask the teacher.

 

Minggu, 03 April 2022

Belajar Bahasa Inggris Articles

a. Indefinite Article (Artikel tak tentu)

Penggunaan Identifinite Article 

  • Article a di letakan sebelum kata benda yang pengucapannya diawali dengan konsonan/huruf mati.
  • Article an diletakan sebelum kata benda yang pengucapannya diawali dengan huruf hidup/ vokal. Yang dijadikan patokan adalah huruf awal yang diucapkan/ dibaca bukan huruf awal yang tertulis. 
  • Article a atau an diletakan sebelum kata benda yang dihitung tunggal (singular countable noun) yang disebutkan diawal dan tidak mewakili orang atau benda tertentu.
  • Article a atau an diletakan sebelum kata benda bisa dihitung tunggal (singular countable noun)yang digunakan sebagai contoh atau mewakili suatu kelompok
    • A students must wear school uniform. All students must wear school uniform (seorang siswa wajib memakai seragam sekolah. Semua siswa wajib memakai seragam sekolah)
  • Article a tau an di letakan sebelum ungkapan tertentu
    • There is a great deal of money (ada begitu banyak uang)
  • Article a atau an diletakan sebelum kata sifat pada ungkapan pengharapan atau doa
    • Have a good day (semoga harimu indah)
Peniadaan indefinite Article
  • Bendanya jamak/banyak
    • We need chairs for the customers
  • Bendanya tidak bisa dihitung (uncountable noun)
    • He drinks plain water
b. Definitife Article

Penggunaan definitife Article
  • Article the ditulis sebelum benda yang sudah disebutkan sebelumnya
    • I read a new novel. The Novel is fantastic
  • Article the ditulis sebelum benda atau orang yang ketika kita menyebutkannya orang lain sudah tahu acuan benda atau orang tersebut
    • Would ypu pass the salt, please (makah kau mengambilkanku garam itu?)
  • Article the ditulisa sebeum benda tunggal yang hanya satu di dunia
    • Sun -> The Sun
  • article the ditulis sebelum nama kebangsaan secara kolektif
    • Javanese -> The javanese
  • Article the ditulis sebelum nama orang (pro per noun) yang menunjukan keluarga maupun orang terkenal
    • The Mr Hasanudins (keluarga hasanudin)
  • Aticle the ditulis sebelum superlative degree (tingkatan paling/ter) dan ordinall number (firts,second,third,fourth,dll)
    • The Best
  • Article the ditulis sebelum nama tempat yang hanya ada satu maupun menyebut nama tempat dengan pola the+noun+of+noun
    • The Toba Lake -> The lake of Toba
  • Article the ditulis sebelum kata sifat (adjective) yang mengubah yang mengubah kata sifat tersebut menjadi kata benda (noun) yang mengacu pada orang atau benda secara umum
    • The Rich (orang kaya secara umum)
  • Article the ditulis sebelum santapan makan yang diperuntukan sebagai jamuan
    • The farewall dinner was heild in Sanur hotel.
  • Article the ditulis sebelum benda yang dianggap satu - satunya dalam suatu lingkungan terdekat
    • My Father is in the terrace (ayahku berada di teras)
  • Article the ditulis sebelum benda yang mengacu pada alat musik atau tarian
    • Nadia is learning to play the piano
Peniadaan definitife article
Article the tidak perlu digunaan pada : 
  • Sebelum nama tempat secara umum
    • i Live in Kudus (saya tinggal dikudus)
  • Sebelum benda dalam kepemilikan (possesive pronoun)
    • Your dictionary > atau > the dictionary of your (kamusmu)
  • Sebelum nama permainan
    • Andi and Tono play Badminton (andi dan tono bermain badminton)
  • Sebelum kata nature yang menyatakan tentang alam dan mmakhluk hidup
    • Children learn a lor about nature by visiting zoo. (Anak-anak belajar banyak tentang mahluk hidup dengan mengunjungi kebun binatang)
  • sebelum kata home
    • She is at home (bukan at the home) (dia berada dirumahku)
Catatan/ contoh kalimat.
  1. Seh has a Nero
  2. Can you give me the book on the table
  3. It was quite a unique experience
  4. She gives advice
  5. Does her name begin with an F
  6. The Salesman didn't have the information
  7. is he a friend of yours
  8. there was excellent meal
  9. Please would you pass the salt

Rabu, 23 Maret 2022

Simple present tense part 9

 DISCOVER. Complete the exercises to learn about the grammar in this lesson.

MENEMUKAN. Selesaikan latihan untuk mempelajari tata bahasa dalam pelajaran ini.

 

A Look at these sentences from the conversation from exercise 1 on page 97. Notice the words in bold. Then choose the correct word to complete the statement below.

A Perhatikan kalimat-kalimat berikut dari percakapan dari latihan 1 di halaman 97. Perhatikan kata-kata yang dicetak tebal. Kemudian pilihlah kata yang tepat untuk melengkapi pernyataan di bawah ini.

 

1.   They feed the baby elephants

2.   Mereka memberi makan bayi gajah.

3.   I want to read that article.

4.   Saya ingin membaca artikel itu.

 

1.3  Verb + Object / Verb + Preposition + Object

I teach children

He drives a bus everyday

We listen to music a lot

She looks at magazines in her free time

 

1.   Many verbs take an object. The object receives the action of the verb. It can be a person or thing

2.   Banyak kata kerja mengambil objek. Objek menerima tindakan dari kata kerja. Itu bisa berupa orang atau benda

 

Doctor help people

We Study English

She needs a new car

 

3.   Some verbs are followed by a preposition. Verb + preposition combinations also take an object.

4.   2. Beberapa kata kerja diikuti oleh preposisi. Kombinasi kata kerja + preposisi juga mengambil objek.

 

Many people listen to music

I worry about my grades a lot.

He waits for his sister every day after class.

 

4 Circle the verb and underline the object in each sentence.

1. He helps baby elephants.

2. They play soccer.

3. He likes his job.

4. She writes articles.

5. We visit customers every day.

6. You need a new computer.

7. I ride my bike every day.

8. Makiko loves weekends.

 

Put the words in the correct order to make sentences.

Letakkan kata-kata dalam urutan yang benar untuk membuat kalimat.

 

has / a / new / job / He He has a new job.

A / cars / mechanic / fixes mechanic fixes a car

has / huge / office / a / Jasmin Jasmin has a huge office

feed / Zookeepers / animals zookeepers feeds the animal

her boss / Deanna / every day / talks to Deanna talks to her boss every day

beautiful / photographs / takes / Jay  jay takes beautiful photographs

music / listen to / I / at night I listen music at night

misses / Katrina / her friends Katrina misses her friend

 

WRITE & SPEAK. Complete each sentence with an object. Then share your statements with a partner.

MENULIS & BERBICARA. Lengkapi setiap kalimat dengan objek. Kemudian bagikan pernyataan Anda dengan pasangan.

 

I speak English

I talk to you every day.

I watch movies on TV.

I listen to music

I like play game

I love my children

 

 

Complete the exercises.

Selesaikan latihannya.

 

Circle the object pronoun in each pair of sentences.

Lingkari kata ganti objek di setiap pasangan kalimat.

 

Angel has a new job. He likes it a lot.

I’m Cory’s boss. He works for me.

Sally is Joe’s employee. She works for him.

My sister lives in Australia. I miss her a lot.

It’s an excellent newspaper. I read it every day.

You are in my class. I sit behind you.

We go to the park on weekends. Henri sometimes comes with us.

Paulina has two dogs. She walks them in the park every morning.

 

Work with a partner. Look at each sentence in exercise A again. What word or phrase does the object pronoun refer back to? Draw an arrow back to it.

 

Bekerja dengan pasangan. Perhatikan kembali setiap kalimat dalam latihan A. Kata atau frasa apa yang dirujuk kembali oleh kata ganti objek? Gambarkan panah kembali ke sana.

 

Angel has a new job. He likes it a lot.

 

Complete each sentence with the correct object pronoun.

Lengkapi setiap kalimat dengan kata ganti objek yang benar.

 

Nico’s sister is in town this week. I want to meet her

It’s my father’s birthday today. I need to call him

She lives near her grandparents. She visits them on weekends

Alexa has a difficult job, but she likes it

Are those students in our class? I don’t know them

The teacher wants to meet with my mom She has a question about your homework.

Nadia and Jen want to attend the meeting. Please invite them

Fumiko is my best friend. She calls me every day.

Ron and Ella are our neighbors. They live near us

Spinach is my brother’s favorite vegetable. He loves it

Senin, 21 Maret 2022

Simple Present tense part 8

 EDIT. Read the paragraphs. Find and correct six more errors with negatives and prepositions of time.

EDIT. Baca paragraf. Temukan dan perbaiki enam kesalahan lagi dengan negatif dan preposisi waktu.

 

Iris is a reporter. She works for a newspaper. She asks questions and writes articles. She don’t drive to work. She walks. She don’t work in the morning. She works from 2:00 p.m. in 11:00 p.m. She doesn’t goes to bed early. She goes to bed on 1:00 a.m. She doesn’t work at Saturday and Sunday. She relaxes in weekends.

 

Iris is a reporter. She works for a newspaper. She asks questions and writes articles. 

She doesn’t drive to work. She walks. She doesn’t work in the morning She works from 2:00 p.m. at 11:00 PM

She doesn’t go to bed early. She goes to bed at 1:00 AM. She doesnt work on Saturday and sunday. She relaxes in weekends.

 Iris adalah seorang reporter. Dia bekerja untuk sebuah surat kabar. Dia mengajukan pertanyaan dan menulis artikel. Dia tidak mengemudi untuk bekerja. Dia berjalan. Dia tidak bekerja di pagi hari. Dia bekerja mulai pukul 14.00. pada pukul 11:00 malam. Dia tidak tidur lebih awal. Dia pergi tidur jam 1:00 pagi. Dia tidak bekerja pada hari Sabtu dan Minggu. Dia bersantai di akhir pekan.

 

 

Complete the conversation below. Use words from the box. You can use some words more than once. Then listen and check your answers.

Lengkapi percakapan di bawah ini. Gunakan kata-kata dari dalam kotak. Anda dapat menggunakan beberapa kata lebih dari sekali. Kemudian dengarkan dan periksa jawaban Anda.

 

work have from at to in on

 

Ted: Hi, Jana!

Jana: Hey, Ted! How about coffee sometime? I’m free

in the morning on Thursday.

Ted: I have class in the morning.

(3) How about at 2:00?

Jana: Sorry. I’m not free then. (4) I have soccer practice 2:00 to

4:00. How about Saturday?

Ted: I’m sorry. (5) I work on Saturday 9:00 to 5:00.

How about Sunday afternoon?

Jana: Sure. That sounds good. (6) How about at 2:00?

Ted: Great. See you then!

 

Ted: Hai, Jana!

Jana: Hei, Ted! Bagaimana dengan kopi kapan-kapan? Saya bebas

pada pagi hari Kamis.

Ted: Saya ada kelas di pagi hari.

(3) Bagaimana kalau jam 2:00?

Jana: Maaf. Saya tidak bebas saat itu. (4) Saya ada latihan sepak bola 2:00 sampai

4:00. Bagaimana dengan hari Sabtu?

Ted: maafkan aku. (5) Saya bekerja pada hari Sabtu pukul 9:00 hingga 5:00.

Bagaimana dengan Minggu sore?

Jana: Tentu. Boleh juga. (6) Bagaimana kalau jam 2:00?

Ted: Hebat. Sampai jumpa!

 

Use How about . . .? to make suggestions.

A: Hi. How about coffee this afternoon? I’m free at 4:00.

B: Sorry. I work from 9:00 to 5:00.

How about Saturday afternoon?

 

Gunakan Bagaimana dengan . . .? untuk membuat saran.

Ah aku. Bagaimana dengan kopi sore ini? Saya bebas jam 4:00.

B: Maaf. Saya bekerja dari 9:00 sampai 5:00.

Bagaimana dengan Sabtu sore?

 

SPEAK. Work with a partner. Partner A, look at the schedule on this page. Partner B, look at the schedule on page A5. Do not show each other your schedules. Find a time to meet for coffee. Use the suggestions and answers from the chart below.

 

BERBICARA. Bekerja dengan pasangan. Partner A, lihat jadwalnya di halaman ini. Mitra B, lihat jadwal di halaman A5. Jangan saling menunjukkan jadwal Anda. Cari waktu untuk bertemu untuk minum kopi. Gunakan saran dan jawaban dari bagan di bawah ini.

 

 

A.   Hai A

B.   Hai B. How about coffee sometimes ? I’m free at 09:00 to 10:00

A. I WORK at 09:00 to 12:00

B. I have class at 10:00 to 12:00. How about you at 1 pm

A.    Sorry, i’m not free then, I have a class at 01:00 to 02:00. How about at 03:00

B.    I am sorry I work at 3:00 to 05:00. How about 12:00?

A. Sure, that sounds good

B. Great. See you then

 

 

READ the conversation about the elephant keepers in Kenya. Notice the words in bold.

BACA percakapan tentang penjaga gajah di Kenya. Perhatikan kata-kata yang dicetak tebal.

 

Bill: Wow! This is an interesting article.

Sue: Oh, baby elephants! Look at them! They’re so cute! Where are their mothers?

Bill: Hunters killed them.

Sue: That’s terrible!

Bill: Yeah, it is. These men are elephant keepers. They work at a place for orphan1 elephants in Kenya. They feed the baby elephants, take care of them, and even play soccer with them.

Sue: Hmmm. Elephant keeper. That’s an interesting job.

Bill: Yes, but it isn’t easy. The keepers need to feed the baby elephants every three hours.

Sue: Really? What about at night?

Bill: They need to feed them at night, too. The keepers sleep in buildings with the baby elephants. . . . Listen to this quote from the article. One of the keepers says, “Every three hours you feel a trunk reach up and pull your blankets2 off. The elephants are our alarms.”

Sue: That’s funny. Smart elephants! I want to read that article

 

Bill: Wah! Ini merupakan artikel menarik.

Sue: Oh, bayi gajah! Lihat mereka! Mereka sangat imut! Di mana ibu mereka?

Bill: Pemburu membunuh mereka.

Sue: Itu mengerikan!

Bill: Ya, memang. Orang-orang ini adalah penjaga gajah. Mereka bekerja di sebuah panti asuhan gajah1 di Kenya. Mereka memberi makan bayi gajah, merawatnya, dan bahkan bermain sepak bola dengan mereka.

Su: hmm. Penjaga gajah. Itu pekerjaan yang menarik.

Bill: Ya, tapi itu tidak mudah. Penjaga perlu memberi makan bayi gajah setiap tiga jam.

Su: Benarkah? Bagaimana dengan di malam hari?

Bill: Mereka juga perlu memberi mereka makan di malam hari. Penjaga tidur di gedung dengan bayi gajah. . . . Dengarkan kutipan dari artikel ini. Salah satu penjaga berkata, “Setiap tiga jam Anda merasakan belalai terulur dan menarik selimut2 Anda. Gajah adalah alarm kami.”

Su: Itu lucu. Gajah pintar! Saya ingin membaca artikel itu.

 

CHECK. Read the false statements about elephant keepers. Then correct each statement to make it true.

MEMERIKSA. Baca pernyataan palsu tentang pemelihara gajah. Kemudian perbaiki setiap pernyataan untuk membuatnya benar.

 

1. The keepers feed the baby elephants

2. Hunters killed the mother elephants.

3. The keepers work in Kenya.

4. The keepers sleep in houses with baby elephants

TATALAKSANA PENYERAHAN PEMBERITAHUAN RENCANA KEDATANGAN SARANA PENGANGKUT, MANIFES KEDATANGAN SARANA PENGANGKUT DAN MANIFES KEBERANGKATAN SARANA PENGANGKUT

 PERATURAN MENTER! KEUANGAN REPUBLIK IN DONESIA NOMOR 158/PMK.04/2017 Point - point yang di catat . PERATURAN MENTERI KEUANGAN REPUBLIK INDO...